La Super Bowl, un esdeveniment esportiu?

La Super Bowl és possiblement l’esdeveniment esportiu anual més important i més esperat pels nord-americans. La final de la Lliga Nacional de Futbol Americà aconsegueix, any rere any, que més de cent milions d’espectadors vegin el partit per televisió, fet que mou els comentaris i les notícies sobre la final entorn de tres focus: l’esportiu, referent al desenllaç de la final; el publicitari, pels anuncis que s’emeten abans, durant i després del partit; i l’artístic, al voltant del cantant escollit per actuar a la mitja part.

Però poden la publicitat i Katy Perry eclipsar mediàticament el propi resultat del partit? Segons l’agregador de notícies de Google sembla que sí, perquè introduint la cerca “Super Bowl 2015” la primera pàgina de resultats poc parla de la victòria dels Patriots. Ara bé, recordem que Google News ja no treballa amb mitjans espanyols a causa de la Llei de Propietat Intel·lectual, així que si volem prendre com a exemple alguns dels principals diaris generalistes de referència de casa nostra haurem de fer-ho “manualment”. Analitzem La Vanguardia i El Periódico.

Per la cerca “super bowl 2015”, La Vanguardia sembla obviar el desenllaç de la final, sinó que les seves notícies se centren en l’actuació de Katy Perry i en els anuncis més destacats de l’esdeveniment. Només fa referència a Tom Bradey, que va donar la victòria als Patriots, a través d’una notícia sensacionalista on es besa amb la seva dona. Als resultats d’El Periódico sí que hi apareix la victòria dels Patriots, tot i que se’n comença a parlar a la tercera notícia, després del rècord d’audiència que va suposar l’enfrontament i de l’espectacle de la cantant californiana.

Tal com explica el corresponsal d’EFE Fernando Mexía en un article atrevidament titulat ‘El Super Bowl, ese evento deportivo que ocurre entre los esperados anuncios’ ­–i reproduït per La Vanguardia el dia abans de la final d’aquest any-, els anunciants de la Super Bowl competeixen entre ells en un intent per quallar dins el subconscient dels espectadors, pagant milions de dòlars per guardar-se un espai dels minuts de descans. Mexía remet a un estudi de la consultora Kantar Media, que afirma que entre els anys 2005 i 2014 les cadenes de televisió nord-americanes encarregades de retransmetre la Super Bowl havien cobrat més de dos mil milions de dòlars per la publicitat del partit. Un altre aspecte que destaca Mexía de l’estudi és l’increment del que han de pagar els publicistes per col·locar un anunci de 30 segons; un augment del 75% que, a la final d’aquest any, suposa pagar 4,5 milions de dòlars per mig minut a la pantalla. Es tracta dels anuncis més cars de l’any.

El cantant escollit per actuar durant la mitja part del partit també és un dels focus d’atenció i de comentaris de l’audiència. ‘Katy Perry’ va ser, segons un article de La Vanguardia, el segon concepte més piulat a Twitter (amb més de dos milions de comentaris) després de ‘Super Bowl’ (terme esmentat 4,5 milions de vegades), passant fins i tot per sobre dels noms dels equips enfrontats (els Seahawks apareixen a 1,646 milions de piulades i els Patriots a 1,643 milions).

Així doncs, aquestes proves semblen indicar que la publicitat i l’actuació musical de la Super Bowl són més importants que la pròpia Super Bowl, com a mínim a Internet.

Aquesta entrada ha esta publicada en Seminari d'Anàlisi de l'Actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari