Mitjans digitals al servei de la publicitat

De vegades, mirant alguns diaris digitals, sembla que no estigui passant res seriós al món. Tantes guerres, tantes conspiracions polítiques i empresarials, tanta desigualtat social… i, en canvi, tan poques coses noves a dir. Tot això, malauradament, acaba passant a un segon pla (perquè se suposa que ja estem acostumats a guerres, a complots i injustícies i això fa que no vulguem llegir més sobre aquests temes?), i dic malauradament perquè si els mitjans parlessin més d’aquests problemes i els donessin la importància que tenen potser ens adonaríem que vivim en un món egoista i individualista que no ens porta enlloc.

En canvi, La Vanguardia (com no) aposta per fer una peça sobre el nou anunci d’Aurgi, la casa de tallers mecànics que es va donar a conèixer pel seu espot publicitari o, millor dit, per la seva protagonista, la cantant Rebeca, embotida com és habitual en ella en un conjunt de cuir i amb una versió del seu ‘Duro de pelar’, adaptada a la companyia. L’article, que porta per titular ‘Mario Vaquerizo y Rebeca protagonizan el nuevo anuncio de Aurgi’, es dedica a descriure la baixa qualitat de la campanya publicitària (incloent fins i tot la lletra de la cançó que canten Vaquerizo i Rebeca entre pneumàtics) afirmant que l’espot “ja s’ha convertit en viral”.rebeca

La notícia, redactada per Javier Silvestre (responsable de la secció de televisió de la versió digital de La Vanguardia), ve acompanyada d’una captura de pantalla de l’anunci, el vídeo de l’espot tret de Youtube i imatges d’alguns comentaris que aquest ha generat a Twitter. Si s’obre l’enllaç que porta al vídeo de Youtube, les visualitzacions arriben gairebé a les 6.800 i els “m’agrada” a 14 (juntament amb dos polzes cap avall) des de la seva publicació ara fa només dos dies. Si tenim en compte que la notícia és d’ahir, només un dia després que es pengés l’espot, és massa aviat per dir que el vídeo s’ha convertit en viral i que “donarà molt a parlar”.

Però el cas és que, per molt que Javier Silvestre sigui el cap de secció de televisió i que el seu deure sigui informar sobre coses relacionades amb aquest mitjà (per exemple, el desconsol de Frank de la Jungla en perdre un dels seus càmeres o l’entrada de l’actor porno Nacho Vidal a ‘Supervivientes’, segons la seva llista d’articles), està contribuint a que es parli d’Aurgi. Per molt que a l’article faci un repàs de les burles i crítiques que ha rebut l’anunci, que digui que és un tema molt comentat i que se’n seguirà parlant, ell mateix hi està posant cullerada. Sense adonar-se’n (o potser sí, potser s’està fent conscientment) ell està fent publicitat de la publicitat. Metapublicitat.

És lícit, això, en un mitjà de comunicació? Si al cap d’una setmana aquest espot té un gran impacte i genera molta polèmica tindria cert interès general per als lectors. Però té sentit publicar això l’endemà de l’estrena de l’anunci? Ens prenem la paraula “viral” a la lleugera? Ens nodrim exageradament de les reaccions a les xarxes socials?

Clàudia Capalleras Salellas

Aquesta entrada ha esta publicada en Seminari d'Anàlisi de l'Actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari